Δελτίο Τύπου Μηχανικών Κυθήρων- Κατάργηση ορίων οικισμών
Dragonera Rossa

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmailrssrss

Από τον Μάρτιο, η ΥΔΟΜ Δήμου Πειραιά δεν εκδίδει άδειες για 40 οικισμούς των Κυθήρων, θεωρώντας οτι τα όριά τους είχαν οριστεί παράνομα με απόφαση Νομάρχη αντί με Προεδρικό Διάταγμα (ναι, πριν απο 35 χρόνια….). Αλφαβητικά, οι οικισμοί αυτοί είναι οι εξής: Αγία Αναστασία, Άγιος Ηλίας, Αλεξανδράδες, Βουνό, Γερακάρι, Γερακιάνικα, Γουδιάνικα, Διακοπουλιάνικα, Δρυμωνάρι (Κυπριωτιάνικα), Δρυμώνας, Ζαγλανικιάνικα, Κάλαμος, Καλησπεριάνικα, Καλοκαιρινές, Καραβάς, Καρβουνάδες, Κεραμωτο, Κομηνιάνικα, Κοντολιάνικα, Κουσουνάρι, Λαζαριάνικα, Λιανιάνικα, Λογοθετιάνικα, Λουραντιάνικα, Μανιτοχώρι, Μητάτα, Μυρτίδια, Ντεντιάνικα, Ξερονιάματα, Περλεγκιάνικα, Πετρούνι, Πιτσινάδες, Πιτσινιάνικα, Πλατεία Άμμος, Πούρκο, Προγκί, Στραπόδι, Τσικαλαρία, Φατσάδικα, Φράτσια. Φυσικά όλα αυτά τα χρόνια δημιουργήθηκαν οικόπεδα που τώρα μπορεί να μην είναι οικοδομήσιμα!

Ήδη πολλές άδειες έχουν σταματήσει και οι ιδιοκτήτες έκπληκτοι μαθαίνουν οτι το χρυσοπληρωμένο οικόπεδό τους είναι μη οικοδομήσιμο! Το χειρότερο είναι όμως οτι η ΥΔΟΜ νίπτει τας χείρας και δεν απαντάει στα αιτήματα των πολιτών για το τι ισχύει σε αυτους τους οικισμούς (είναι εκτός σχεδίου δόμηση; οικισμός προ 23; ζώνη 800 μ;) και έτσι έχει μπλοκάρει όλες τις διαδικασίες έκδοσης αδειών. Αυτούς τους 5 μήνες η -για άλλα λαλίστατη- Δημοτική αρχή, παρότι ενήμερη από την αρχή, δεν έχει κάνει ουδεμία ενέργεια για το θέμα. Σήμερα οι μηχανικοί των Κυθήρων κατέθεσαν επίσημα τις απόψεις τους καθώς και προτάσεις επίλυσης του προβλήματος. Παραθέτουμε:
_______________________________________________________________

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΥΘΗΡΩΝ

Κύθηρα 31/07/2020

     Τους τελευταίους μήνες ο κατασκευαστικός κλάδος των Κυθήρων, όπως και πολλών άλλων περιοχών της επικράτειας, πλήττεται καθώς για άλλη μία φορά έχει σταματήσει η έκδοση αδειών. Η 1268/2019 απόφαση του ΣτΕ και η ερμηνεία της από τις κατά τόπους Αποκεντρωμένες Διοικήσεις που αμφισβητούν την νομιμότητα του καθορισμού των ορίων οικισμών, (στα Κύθηρα μόνο ο αριθμός αυτών είναι 40) δημιουργούν καταστροφικά αποτελέσματα για την ανάπτυξη και την οικονομία των θιγόμενων περιοχών. Είναι εντυπωσιακή η ευκολία με την οποία καθίστανται ανίσχυροι – χωρίς πρόβλεψη άμεσης και δόκιμης διάδοχης κατάστασης – νόμοι βάσει των οποίων οι ΥΔΟΜ εξέδιδαν άδειες τα τελευταία 35 χρόνια.

   Η ακύρωση των ορίων σημαίνει οτι οι οικισμοί επιστρέφουν στο προηγούμενο πολεδομικό καθεστώς (εκτός σχεδίου, προ ’23, Ζώνη 800μ) , παρόλ’αυτά η ΥΔΟΜ Δήμου Πειραιά απλά αρνείται να απαντήσει στις αιτήσεις γιας βεβαιώσεις όρων δόμησης, καταστρατηγώντας την προθεσμία των 10 ημερών και χωρίς ουδεμία απάντηση, με αποτέλεσμα να μην εκδίδονται πλέον άδειες κατηγορίας 3 (η πλειονότητα των αδειών στο νησί) και να σταματάει η οικοδομική δραστηριότητα.

   Σημαίνει επίσης ότι όποια ιδιοκτησία έχει δημιουργηθεί στους οικισμούς μετά την οριοθέτηση και δεν έχει εμβαδόν 2 στρέμματα (στην καλύτερη περίπτωση και αν είναι ευνοϊκές και άλλες παράμετροι), καθίσταται αυτομάτως μη άρτια και μη οικοδομήσιμη! Δηλαδή επί 35 χρόνια γίνονταν κατατμήσεις, παραχωρήσεις, μεταβιβάσεις, χρησικτησίες και οι πολίτες πλήρωναν αυξημένους φόρους μεταβίβασης, ΕΝΦΙΑ κλπ ως εντός σχεδίου αλλά τώρα η Διοίκηση λέει οτι από δικό της λάθος τα δημιουργηθέντα οικόπεδα δεν κτίζονται (ούτε φυσικά θα επιστραφούν οι αυξημένοι φόροι)! Δημιουργείται λοιπόν μια ανυπολόγιστης έκτασης απώλεια περιουσίας, ενώ όσοι πούλησαν ιδιοκτησία, οι μηχανικοί & οι συμβολαιογράφοι είναι εκτεθιμένοι σε νομικές περιπέτειες από τους ευλόγως αγανακτισμένους αγοραστές.

   Αυτή η ενέργεια των υπαλλήλων της ΥΔΟΜ συντονίζεται με την συνεχή προσπάθεια να ακυρωθεί η προβλεπόμενη από το νόμο δυνατότητα αυτόματης έκδοσης αδειών κατηγορίας 3 (με ευθύνη μηχανικού, χωρίς δηλαδή τον δικό τους έλεγχο) για τους οικισμούς. Θυμίζουμε οτι η ΕΜΔΥΔΑΣ (το συνδικαλιστικό οργάνο των δημοσίων υπαλλήλων μηχανικών) είχε καταθέσει στο ΣτΕ  αίτηση ακύρωσης ειδικά για την κατηγορία 3.

   Η στάση της ΥΔΟΜ είναι η ίδια, ακόμα και τώρα που κεντρική διοίκηση προέβλεψε στα μέτρα για την αντιμετώπιση του Covid-19 την αυτόματη έκδοση αδειών (με ευθύνη μηχανικού) και για άδειες κατηγορίας 1 και 2! Την ίδια ώρα που η πανδημία έχει καταστήσει άνεργους τους ελεύθερους επαγγελματίες μηχανικούς, οικοδόμους, τεχνίτες, εμπόρους, οι (σταθερά αμοιβόμενοι) υπάλληλοι της ΥΔΟΜ αρνούνται την έκδοση βεβαιώσεων και ακυρώνουν το μέτρο!

  Η σημερινή κατάσταση αποδεικνύει αυτό που οι μηχανικοί γνωρίζουμε εδώ και χρόνια: το καθεστώς της διοικητικής υποστήριξης από τον Δήμο Πειραιά έχει αποτύχει παταγωδώς. Παρά την μετάβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα έκδοσης αδειών, η υπηρεσία που υποτίθεται οτι μας εξυπηρετεί συνεχίζει με κάθε αφορμή να αρνείται την έκδοση αδειών, στελεχωμένη από ανθρώπους που είτε δεν γνωρίζουν, είτε έχουν άλλα κίνητρα, είτε αδιαφορούν για την επιβίωσή μας και την ανάπτυξη του τόπου μας.

Α. Ζητάμε την ΑΜΕΣΗ επίλυση του (δημιουργημένου από τη Διοίκηση) προβλήματος της οριοθέτησης των οικισμών, και :  Για τη διευκόλυνση των ενεργειών του, καταθέτουμε στο Δήμο Κυθήρων τα όρια των 40 οικισμών <2000 κατοίκων των Κυθήρων σε συντεταγμένες ΕΓΣΑ ώστε να προχωρήσει άμεσα στην προβλεπόμενη διαδικασία επανέγκρισης βάσει της ΥΑ 27656/2017 ΦΕΚ 2106/Β/19-6-2017.

Καταθέτουμε στον Δήμο Κυθήρων και σε κάθε αρμόδιο φορέα πρόταση προσθήκης επιπλέον παρεκκλίσεων στο πολεοδομικό καθεστώς των οικισμών προ ’23 και Ζώνης 800μ, για τις ιδιοκτησίες που δημιουργήθηκαν χωρίς ευθύνη των πολιτών σε όλη την επικράτεια εντός οικισμών κατω των 2000 κατοίκων των οποιών η οριοθέτηση κηρύχτηκε μη σύννομη. Καταθέτουμε επίσης πρόταση ορίων, με συντ/νες ΕΓΣΑ’ 87,  για τους οικισμούς προ του ’23, που δεν είναι οριοθετημένοι.

Απαιτούμε άμεσα ξεκάθαρη επίσημη απάντηση -και εφαρμογή της από την ΥΔΟΜ-για το ισχύον πολεοδομικό καθεστώς για τους οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων των Κυθήρων.

Απαιτούμε την τήρηση από την ΥΔΟΜ Δήμου Πειραιά των προβλεπόμενων προθεσμιών για όλες τις αιτήσεις του συστήματος e-adeies.

Β. Επαναλαμβάνουμε την πάγια θέση μας για δημιουργία Υπηρεσίας Δόμησης στα Κύθηρα. Η Υ.ΔΟΜ είναι απαραίτητο αναπτυξιακό εργαλείο για κάθε Δήμο κι όχι απλά μια υπηρεσία που εκδίδει οικοδομικές άδειες (εξάλλου πλέον η έκδοση αδειών γίνεται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας e-adeies του ΤΕΕ). Στα πλαίσια διερεύνησης των πραγματικών δυνατοτήτων βάσει του Ν.4674/2020 μετά την λήξη της διοικητικής υποστήριξης στις 31/10/2020:

  1. ενημερώνουμε το Δημοτικό Συμβούλιο Κυθήρων οτι για τη λειτουργία μιας πλήρους ΥΔΟΜ απαιτούνται τα εξής τμήματα: 1. Τμήμα Αυθαιρέτων, 2. Τμήμα Έκδοσης Αδειών, 3. Τμήμα Τοπογραφικού και αρχείο. Αν και υπάρχουν ΥΔΟΜ που λειτουργούν με 2 μόνο υπαλλήλους, για τα Κύθηρα καταλληλότερη προτείνεται η στελέχωση με 3 μηχανικούς (πολιτικό, αρχιτέκτονα και τοπογράφο αντίστοιχα για τα τμήματα 1,2, 3) και 1 διοικητικό για το αρχείο.
  2. ζητάμε από το Δημοτικό Συμβούλιο Κυθήρων να λάβει θέση στα παρακάτω ερωτήματα:
    1. Είναι νομικά, τεχνικά και οικονομικά δυνατή η σύναψη σύμβασης για υπηρεσίες ΥΔΟΜ με την Αναπτυξιακή Κυθήρων η μετασχηματισμό αυτής σε Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης,  και εάν όχι, γιατί;
    1. Εξετάζεται ως επιλογή η προγραμματική σύμβαση υποστήριξης από την Ε.Ε.Τ.Α.Α. και εάν όχι, γιατί;
    1. Σε κάθε άλλη περίπτωση (όπως πχ αυτή που περιγράφεται με δημόσια ανακοίνωση του δημάρχου) πως διασφαλίζονται τα κάτωθι :
      1.  Ο αποκλεισμός στελέχωσης της ΥΔΟΜ από υπαλλήλους της ΥΔΟΜ Δήμου Πειραιά και γενικά ατόμων που συμμετείχαν σε τμήματα στα οποία διαπιστώθηκε κακοδιοίκηση.
      1.  Η φυσική παρουσία στο νησί του Αρχείου και έστω γραφείου εξυπηρέτησης της ΥΔΟΜ.
      1.  Η ταχεία, απρόσκοπτη και συχνή διενέργεια όλων των απαιτούμενων αυτοψιών, όπως η άμεση απάντηση για εντός/εκτός οικιστικού ιστού;
      1.  Η αναπτυξιακή λειτουργία του τμήματος τοπογραφικού, με σχεδιασμό και προώθηση των πολεοδομικών ζητήματων;
      1.  Ο κοινωνικός έλεγχος της ορθής λειτουργίας της ΥΔΟΜ και η αποφυγή μετάπτωσής της σε απομακρυσμένη, αυτοτελή δομή;
      1.  Η στελέχωση του αρμόδιου ΣΑ να γίνεται από αρχιτέκτονες με αποδεδειγμένη γνώση του οικιστικού περιβάλλοντος των νησιών;

Οι συνυπογράφοντες μηχανικοί

Θανάσης Βλαχογιάννης, Πάνος Μαυρομμάτης, Δροσιά Μολλά, Γεώργιος Φατσέας, Ανδρέας Μαριάτος, Νικόλαος Μαγουλάς, Σωτήριος Μαγουλάς, Αλέξανδρος Κρίθαρης, Παναγιώτης Αθανασιάδης, Δόμνα Κονταράτου, Ιωάννης Σχοινάς, Βαλεντίνη Καϊμάκη, Μαργαρίτα Φράγκου, Αλέξανδρος Σούγιαννης, Δημήτριος Σκλάβος, Κωνσταντίνος Σούγιαννης, Χρήστος Τρακάδας, Δημήτρης Κασιμάτης, Παναγιώτης Αθανασιάδης, Μάρκος Δουρίδας, Μάνος Βασιλάκης.

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmailrssrss

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *