Θα μπορούσε να είναι σειρά επιστημονικής φαντασίας Netflix, αλλά τυχαίνει να είναι μια παγκόσμια πραγματικότητα με πολλαπλές συνέπειες, που θα βάλει τη σφραγίδα της στον κόσμο που ζούμε.
Παράλληλα με την επέκταση του ιού επεκτείνεται και γενικεύεται η σύγχυση και ο αποπροσανατολισμός των κοινωνιών. Παραπαίουμε ανάμεσα στη φοβική ψύχωση και στη συνωμοσιολογία. Κοιτάμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος, και μαζί με το δάσος χάνουμε και τη δυνατότητα να βρούμε τρόπους και περάσματα προς μια κοινωνική συνθήκη που θα ξεπεράσει τη νοσογόνο φύση του Καπιταλισμού.
Ο κορονοϊός δεν είναι μια κατασκευή στο πλαίσιο ενός εμπορικού πολέμου ή της επιβολής μιας παγκόσμιας κυριαρχίας όπως φαντάζονται διάφοροι συνωμοσιολόγοι παντός καιρού και ευρέος ιδεολογικού φάσματος. Ο κορονοϊός, όπως και οι υπόλοιπες πανδημίες που έχουν εμφανιστεί τις τελευταίες δεκαετίες, είναι αποτέλεσμα ενός συγκεκριμένου τρόπου παραγωγής, κατανάλωσης και ζωής στα πλαίσια του Παγκόσμιου Καπιταλισμού. Τεράστιες μεγαλουπόλεις πολλών εκατομμυρίων στις οποίες οι άνθρωποι συνωστίζονται ο ένας πάνω στον άλλο στην κατοικία, στη δουλειά, στη μετακίνηση, στην κατανάλωση κλπ. Ουδείς αγνοεί την κυρίαρχη συνθήκη της υπέρμετρης χρήσης φαρμάκων, αντιβιοτικών, χημικών ουσιών, που μεταλλάσσει τους ιούς σε ακόμα ανθεκτικότερους και κάνει ακόμα πλουσιότερο το βιοτεχνολογικό λόμπυ. Η διατροφή μας βασίζεται όλο και περισσότερο σε έναν βιομηχανικό τρόπο παραγωγής ασύλληπτου όγκου σκουπιδιών, είναι απτή πραγματικότητα η μόλυνση και η εξάντληση του περιβάλλοντος από τη ληστρική επιδρομή των ορδών που εκκινούν από την ακόρεστη δίψα για παραγωγή-κατανάλωση-κέρδος. Ο τομέας του τουρισμού, υδροκεφαλισμένος ως βαριά βιομηχανία, έχει απίστευτες συνέπειες τόσο στο περιβάλλον όσο και στην καθημερινότητα των τοπικών κοινωνιών, στην κουλτούρα τους και φυσικά στις εργασιακές συνθήκες- όλα όψεις της βάρβαρης καπιταλιστικής επέκτασης. Παρακολουθούμε την άνευ όρων απαξίωση της δημόσιας υγείας και τη μετατροπή της σε εμπόρευμα. Σ’ αυτές τις παραμέτρους, στη νοσογόνο φύση του ίδιου του καπιταλισμού, πρέπει να αναζητήσουμε τις αιτίες κάθε είδους πανδημίας (πρότερης, τωρινής και μελλοντικής) και όχι σε ειδεχθή σενάρια που απεργάζονται «σκοτεινά κέντρα» σε κάποιες μυστικές υπηρεσίες ή κονκλάβια.
Η πανδημία είναι υπαρκτή μαζί με τους κινδύνους που εγκυμονεί για τις κοινωνίες και ιδιαίτερα για τις ευπαθείς ομάδες. Η αναγκαιότητα για τη δημιουργία τρόπων κοινωνικής αυτοάμυνας μέσα από την ενσυναίσθηση, τη σύνεση, την αλληλεγγύη είναι προφανής. Τα σωστά μέτρα για να ξεπεραστεί αυτό που ζούμε είναι στα χέρια των ίδιων των κοινωνιών με τις μορφές αυτοοργάνωσης και αυτενέργειας που οφείλουν να ανακαλύψουν, όχι στην υπεράνω οποιασδήποτε αμφισβήτησης και εν λευκώ ευχέρεια ενός Κράτους-Πανοπτικού, ενός κράτους του φόβου και ελέγχου. Ας βρούμε τους τρόπους να προστατέψουμε τους εαυτούς μας και τους δίπλα μας. Ας νοιαστούμε για αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη και ας αναπτύξουμε δίκτυα οργάνωσης της καθημερινής μας άμυνας απέναντι στη νόσο. Πέρα όμως από τις όποιες άμεσες ενέργειες μας ήρθε η ώρα να ξανασκεφτούμε σε ποιον κόσμο θέλουμε να ζούμε και να τον αλλάξουμε αλλάζοντας οι ίδιοι τον τρόπο αντίληψης και τις πρακτικές μας, όχι βέβαια ως ένα ατομικό life style αλλά ως συλλογικοποιημένες δράσεις για την ανάκτηση της ίδιας μας της ζωής.
Ο καπιταλισμός κινείται πάντα εντός των αντιφάσεών του, τρέφεται από την καταστροφή του, έως ότου καταρρεύσει παρασύροντας και εμάς μαζί του στη δυστοπία ενός αβίωτου κόσμου. Το οικονομικό κόστος της πανδημίας είναι τεράστιο και θα γίνει ακόμα μεγαλύτερο το επόμενο διάστημα – ειδικά για χώρες που βασίζονται στον τουρισμό όπως ή Ελλάδα. Ήρθε λοιπόν η ώρα να ανοίξουμε και πάλι τη συζήτηση μέσα στην κοινωνία, για ένα άλλο κοινωνικό παράδειγμα που δεν θα κουβαλάει τις νοσογόνους παραμέτρους του καπιταλισμού.
Ο καπιταλισμός χάνει από την καταστροφή των οικονομικών του δραστηριοτήτων, αλλά πάντα (κι αυτό αποδεικνύει η ίδια η ιστορική του διαδρομή) προσβλέπει στα κέρδη της μελλοντικής ανοικοδόμησης – και η ανοικοδόμηση θα πατήσει στα χνάρια που πάταγε ως τώρα και θα είναι το ίδιο καταστροφική και νοσογόνα με αυτήν που ζούμε σήμερα. Κάθε κρίση είναι και μια ευκαιρία. Κάθε ευκαιρία ανοίγει τον δρόμο σε μια νέα κρίση…
Όσο νεοφιλελεύθερη, δηλαδή ακραία καπιταλιστική, είναι η οικονομία του παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού, τόσο στηρίζεται σε ένα αυταρχικό κράτος κεντρικού ελέγχου και επιτήρησης που αντιμετωπίζει τις κοινωνίες ως εσωτερικό εχθρό. Το μόνο που έχει να αντιτάξει απέναντι στην πανδημία είναι μια κοινωνία-φυλακή με μηχανισμούς επιτήρησης και εσωτερικευμένου φόβου, πριμοδοτεί την παραίτηση από οποιαδήποτε κοινωνική αυτενέργεια και προωθεί την εμπέδωση του δόγματος ότι τα μόνα νομιμοποιημένα δρώντα υποκείμενα είναι το Κράτος και οι Επιχειρήσεις.
Κατά την άποψη του γράφοντα αυτό δεν απορρέει από ένα συνειδητό σχέδιο, αλλά από την ίδια τη δομική σύσταση του κράτους ως εξουσιαστικού μηχανισμού, από την ίδια την αντίληψη που έχει ο καπιταλισμός –και άρα οι φυσικοί φορείς της ιδεολογίας του– για το πώς οργανώνεται και λειτουργεί η ανθρώπινη κοινωνία. Ας μην προσπαθούμε λοιπόν να βρούμε κρυμμένα σχέδια και επιτελεία συνωμοσιών και ας χτυπήσουμε κατευθείαν στην καρδιά του κτήνους, στη φύση του Καπιταλισμού, θέτοντας το πρακτικό ζήτημα της ανατροπής του.
Ο Όργουελ και ο Ζαμιάτιν θα χαμογελούσαν πικρά, βλέποντας την εποχή μας.
Να αμυνθούμε συλλογικά τόσο απέναντι στη νόσο όσο και απέναντι στον φόβο, να ξαναβρούμε τα μονοπάτια που μας φέρνουν κοντά και μας οδηγούν πέρα από την καπιταλιστική δυστοπία του παρόντος και του μέλλοντος.
ΠΗΓΗ: ποληΚ
Μας το προώθησε ο φανατικός αναγνώστης μας, κ Κρέων Θαμώνας: https://www.nytimes.com/2020/03/16/us/coronavirus-hype-overreaction-social-distancing.html?action=click&module=Top%20Stories&pgtype=Homepage
όλοι μέσα στους οικιστικούς στρατώνες, με ανοικτά τα μεγάφωνα της τρομολαγνείας, σε κατ’οίκον περιορισμό ώστε να μην ξεφεύγουν από την σωστή και συνεχή πλύση του εγκεφάλου τους.
Φόβος-Τρόμος= το νόμισμα του ελέγχου
Πιο πολύ με ανησυχεί η επαύριο, η μέρα που θα μοιάζει με νύχτα.
Δυο κόσμοι συγκρούονται
η Νέα Τάξη Πραγμάτων που θα πρέπει να βρει μια ακόμη πιο Νέα εκδοχή της στη μετα-Κορονο-εποχή
η Αντι-Παγκοσμιοποίηση που νιώθει να δικαιώνεται από όσα για τόσο καιρό υποστήριζε, δηλαδή ότι ο γίγας αυτός έχει πήλινα πόδια κι ένας τόσο δα ‘ιός’ τα γονάτισε όλα παγκοσμίως
Το τι θα βγει από αυτή την αντιπαράθεση…;
ίσως κάτι πολύ κακό;
ίσως κάτι πολύ καλό;
ή ίσως ένα νέο υβρίδιο;
Αυτό πάντως που διαβάζω για το νησάκι σας είναι οι σπασμοί ενός κρατικοδίαιτου χοντρού ανθρώπου που φοβάται και τον ίσκιο του βέβαια.
Αντί να έχει ήδη εργαστεί ώστε να υπάρχουν διαγνωστικά κι ένα νοσοκομείο ικανό να ανταπεξέλθει στις συνθήκες του καλοκαιριού, και να έχει τα πάντα (μα τι στα διάλα…τόσα αυστραλοπιθηκάκια έρχονται, τόσο ομογένεια υπάρχει δεν μπορείτε να κάνετε μια σωστή καμπάνια;;; τόσα πανεπιστήμια βγάζουν κάθε χρόνο τα φυντάνια σας), βγαίνει τώρα και οργανώνει πογκρόμ.
Θες ρε δημαρχάρα να το κοντρολάρεις και να μη βγεις και κάρτα;
Ο κόσμος που έχει σπίτια εκεί είτε από καταγωγή είτε εξοχικά θα έρθει να γλιτώσει, έπρεπε να το περιμένεις (αλλά δε βλέπεις παρά μόνο τα σουβλάκια που τρως) και να οργανωθείς αναλόγως γιατί μεθαύριο με τα χουνέρια που τους κάνεις το Σεπτέμβρη έλα να μας πεις τι εστί βερύκοκο όταν θα είναι οι τσιριγώτες σου πανί με πανί στην τσέπη.
Έπρεπε λοιπόν να έχει ήδη μεριμνήσει, όποιος κατεβαίνει από το πλοίο, στοιχεία, δείγμα για τεστ κορονιού *sic, καραντίνα και αν είναι φορέας στείλτον απέναντι, δεν είναι; μένει και ξοδεύει στο νησί.
Οργάνωσε δρασεις για καλλιέργειες στο φωνάζω τώρα γιατί το φθινόπωρο θα είναι μια κόλαση και μετά, οργάνωσε τον κόσμο, όχι να τον έχεις με καραμπίνες να κυνηγάνε Αθηναίους κι ξένους.
ΥΓ ο άνθρωπος φαίνεται από τη φάτσα…ο νοών αντιλαμβάνεται.
στείλτε τον φουγαροκέφαλο στην Ιταλία να δει τι εστί βερύκοκο που μαζεύει τον κόσμο στις εκκλησίες του νησιού σας. Εγκληματίας είναι και πορωμένος εγωιστής, τα κλασικά δηλαδή όσων φοράνε τη στολή της θρησκείας της βαριοπούλας
Μάλιστα.
[Χοντρού ανθρώπου]
[ο άνθρωπος φαίνεται από την φάτσα του].
Πώς να έρθει σε αντιπαράθεση κανείς με τέτοια επιχειρήματα;
Στεφανε κύττα το δέντρο και χάσε το δάσος, βολεύει.