Δεν είναι η πρώτη ούτε η τελευταία θρησκευτική απάτη. Πληρώνουμε όμως κάθε χρόνο το ‘‘Άγιο Φως’’ ως κάτι το θαυματουργό που πρέπει επειγόντως να έρθει με το αεροπλάνο. (Οπότε, πριν εφευρεθούν τα αεροπλάνα, ο κόσμος έπαιρνε το ψεύτικο άγιο φως;)
Δεν είναι μυστικό ότι δεν πρόκειται για θαύμα αλλά τεχνούργημα. Ο Πατριάρχης ευλογεί το φως που παίρνει απ’ την ακοίμητη κανδήλα που είναι ήδη αναμμένη από ανθρώπινο χέρι – και αυτό δεν είναι λίγο. Ο αγιασμός των υδάτων γίνεται και είναι σημαντικός για την Εκκλησία και τους πιστούς, κι ας μην εμφανίζει ο ιερέας νερά απ’ το πουθενά.
Άρα και το φως το οποίο αγιάζει και ευλογεί ο Πατριάρχης είναι σημαντικό και σπουδαίο από μόνο του. Γιατί πρέπει να υποκρινόμαστε όλοι ότι το φως εμφανίστηκε με θαυματουργό τρόπο (και αν τονίσουμε την απάτη «προσβάλλουμε τους πιστούς»); Και κυρίως γιατί η Εκκλησία συνεχίζει, ακόμα και τώρα να υπονοεί ότι συμβαίνει κάθε χρόνο ένα θαύμα εκεί πέρα;
Ο δημοσιογράφος Δημήτρης Αλικάκος δημοσίευσε ένα ηχητικό ντοκουμέντο απ’ το 1965, όπου κληρικός του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων περιγράφει το κόλπο με το οποίο ανάβουν το άγιο φως. Και το ξαναλέω: μη μπερδεύετε την θρησκευτική πίστη με την εμμονή στο ψέμα και την απάτη. «Μάθετε την αλήθεια και η αλήθεια θα σας απελευθερώσει» (Ιωάν. η΄ 32). Τι σόι χριστιανός είναι αυτός που πιστεύει και αναπαράγει μια απάτη; «Κι ούτε ένα στόμα ειλικρινείας από μέρους αυτών δεν βρίσκεται να διαμαρτυρηθεί γι’ αυτή την μεγάλη απάτη»…
Την ίδια μαρτυρία δίνουν φυσικά και άλλοι ειδικοί επί του θέματος. Όπως οι αγιοταφίτες Μητροπολίτες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Τελικά το ‘‘Άγιο Φως’’ είναι ένα απλό ΦΥΣΙΚΟ φως (ακριβώς γιατί ανάβει με εντελώς φυσικό τρόπο) και καθαγιάζεται εκ των υστέρων από τις ευχές του πατριάρχη (όπως αντιστοίχως συμβαίνει με τον αγιασμό των υδάτων τα Θεοφάνεια). Το αποκαλύπτουν οι αυτόπτες μάρτυρες και ειδικοί επί του θέματος: Οι αγιοταφίτες Μητροπολίτες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.
Υπάρχει όμως και μια παραδοχή – αποκάλυψη (και δεν είναι η μόνη) που είχε γράψει τέλος ο κ. Αλικάκος. Από ποιον; Από κάποιον άθεο ή σκεπτικιστή ή αντικληρικαλιστή; Όχι. Από τον νυν Μέγα Πρωτοπρεσβύτερο (και διδάκτορα θεολογίας) του Οικουμενικού Πατριαρχείου κ. Γεώργιο Τσέτση. Τα λόγια που ακολουθούν είναι δικά του. Πρόκειται για άρθρο του υπό τον τίτλο «Θρύλος και πραγματικότητα για το Άγιον Φως» στην εφημερίδα ‘‘Το Βήμα’’, 21/4/2006.
Ας το διαβάσουμε. Λέει βαριές κουβέντες. Γι’ αυτό αξίζει.
«Υπάρχει, αιώνες τώρα, διάχυτη η πεποίθηση στον ευσεβή μεν, αλλά θεολογικά και λειτουργικά απαίδευτο ορθόδοξο πιστό, που ψάχνει για θαύματα προκειμένου να πληρώσει το πνευματικό του κενό, ότι κατά την τελετή της αφής το άγιον φως κατέρχεται θαυματουργικά ‘‘ουρανόθεν’’ για να ανάψει την λαμπάδα του πατριάρχου.
[…]
Η ευχή την οποία αναπέμπει ο πατριάρχης προ της αφής μέσα στο Ιερό Κουβούκλιο είναι σαφέστατη και δεν επιδέχεται καμιά παρερμηνεία. Ο πατριάρχης δεν προσεύχεται για την διενέργεια θαύματος. Απλώς αναμιμνήσκεται της θυσίας και της τριημέρου αναστάσεως του Χριστού και απευθυνόμενος σ’ Αυτόν λέγει: «εκ του επί τούτον τον φωτοφόρον σου Τάφον εκκαιομένου φωτός ευλαβώς λαμβάνοντες, διαδιδόαμεν τοις πιστεύουσιν εις Σε το αληθινόν φως, και δεόμεθά Σου όπως αναδείξης αυτό αγιασμού δώρον…». Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι ο πατριάρχης ανάβει την λαμπάδα του από την ακοίμητη κανδήλα που βρίσκεται πάνω στον Πανάγιο Τάφο.
«Το μυστήριο όμως που καλλιεργήθηκε γύρω από το τελετουργικό της αφής του αγίου φωτός και οι λαϊκές περί αυτού αντιλήψεις στις μέρες μας συνετέλεσαν στην οικειοποίηση και εκμετάλλευση από εξωεκκλησιαστικούς κύκλους της άκρως συμβολικής και κατανυκτικής αυτής λειτουργικής πράξεως της Εκκλησίας μας. Ο λόγος τώρα για την διαπόμπευση του αγίου φωτός με την οργανωμένη αεροπορική μεταφορά του στον ελλαδικό χώρο, συνοδεία κυβερνητικών παραγόντων, τιμητικών αγημάτων ευζώνων και προσκόπων (και φυσικά τηλεοπτικών συνεργείων!), προκειμένου όπως ο νεοέλληνας εορτάσει ‘‘αυθεντικό ελληνικό Πάσχα’’. Ωσάν οι πρόγονοί μας να μη γιόρταζαν Ανάστασιν Χριστού προτού εφευρεθεί το αεροπλάνο!»
ΠΗΓΗ
http://www.lifo.gr/articles/mikropragmata
Το θέμα του Αγίου Φωτός είναι περίπλοκο.Έχουν γραφτεί βιβλία,κείμενα κλπ και ακόμη δεν είναι ξεκάθαρο το πράγμα.Το Άγιο Φως δεν είναι απλό φως ακόμα και αν γίνεται το πράγμα όπως λέει το κείμενο.Τώρα ποιοι είναι αυτοί οι μάρτυρες και ειδικοί επί του θέματος που αναφέρει δεν ξέρω.Και τι αυτόπτες μάρτυρες υπάρχουν μέσα στον Πανάγιο Τάφο που βρίσκεται μόνος του ο Πατριάρχης;Και πώς είναι αναμμένο το καντήλι αφού μπαίνουν και ελέγχουν να μην υπάρχει τίποτα αναμμένο Αρμένιοι,Λατίνοι,Κόπτες και ο Ισραηλινός αστυνομικός διευθυντής;Και γιατί να μη λάβουμε υπόψη μας τις μαρτυρίες που υποστηρίζουν ότι πρόκειται για θαύμα;Και το να επικαλούμαστε το π.Γεώργιο Τσέτση του Οικ.Πατριαρχείου ως σοβαρή πηγή,που έχουν επισημάνει τα λάθη του ο μισός ελληνόφωνος ορθόδοξος κόσμος,και οποιαδήποτε ορθόδοξη Εκκλησία δεν ανήκει στην δικαιοδοσία του Οικ.Θρόνου,είναι μάλλον τραβηγμένο.
Και για να κλείσω προτιμώ 1000 φορές τους άθεους που λένε «εγώ δεν πιστεύω και αυτή είναι η στάση ζωής μου και άντε πνιγείτε» παρά αυτά τα καλυμμένα «θα σας πω φοβερές αλήθειες για το καλό σας».Άντε,σχολίασα άρθρο του LIFO,με αναφορά στον π.Γ. Τσέτση και δεν έβρισα.Έχω φτάσει να είμαι πιο ατάραχος και από τον Βούδα.Αν είχε και αναφορά στο Ποτάμι και κρατιόμουν,στο τσεπάκι την είχα την απάθεια!
Χριστός Ανέστη!
«Και γιατί να μη λάβουμε υπόψη μας τις μαρτυρίες που υποστηρίζουν ότι πρόκειται για θαύμα;» Μήπως επειδή δεν έχουμε τίποτα να κερδίσουμε από μια αυτοάναφτη φωτιά; Είναι χαζό θαύμα, σε κάθε περίπτωση.
Και για τον Δημοκίδη θα διαφωνήσω. Είναι ίσως ο πιο έντιμος συντάκτης που γνωρίζω και ας μην πρόκειται για κανένα θεόρατο πνευματικό διαμέτρημα.
Τέλος, ως προς αυτό:
«προτιμώ 1000 φορές τους άθεους που λένε «εγώ δεν πιστεύω και αυτή είναι η στάση ζωής μου και άντε πνιγείτε»», περί ορέξεως κολοκυθόπιτα, αλλά πώς φτάσαμε να συγκρίνουμε την συνειδητή άρνηση θεού και θρησκείας με μια απλή αμφισβήτηση γύρω από το αυτόματο τσακμάκι;
Ό,τι έχουμε να κερδίσουμε από οποιοδήποτε σημείο ή θαύμα ή την προσκύνηση κάποιου λειψάνου.Κάποιοι ενισχύουν την πίστη τους.Κάποιοι ξεπέφτουν στη λατρεία του ίδιου του θαύματος και την ειδωλολατρεία.Σε ένα κόσμο γεμάτο έξυπνους ας υπάρχει και ένα χαζό θαύμα.
Δεν τον γνωρίζω,το κείμενο αυτό είναι μεροληπτικό.
Οι μεν λένε ξεκάθαρα αυτό που θέλουν ενώ ο αρθρογράφος το πάει απ’έξω.Οι πρώτοι έχουν τουλάχιστον μια κάποια τιμιότητα.
Και για να το ξεκαθαρίσω,δεν ξέρω τι γίνεται και πώς ανάβει το Άγιο Φως ούτε και θεωρώ ότι αν δεν έχω Άγιο Φως,δεν είναι ολοκληρωμένη η Ανάσταση.Αυτό είναι ειδωλολατρεία στο κάτω κάτω.Άσε που θεωρώ και τη διαδικασία να το φέρουν ταλαιπωρία μεγάλη.Αλλά τους μυαλοπώληδες δεν τους αντέχω.Κι έχουμε πήξει από τέτοιους εδώ και καμιά εικοσιπενταριά χρόνια.
Κι επειδή το ξέχασα,κάτι ακόμα.Τα έξοδα μεταφοράς του Αγίου Φωτός καλύπτονται από χορηγίες από εποχής Σαμαρά-Βενιζέλου.
Το Άγιο Φως μεταφέρεται εδώ και χρόνια σε Ρωσία,Ρουμανία,Γεωργία και πιθανόν και αλλού που να μου διαφεύγει.Και αυτοί «αυθεντικό ελληνικό Πάσχα» θέλουν να γιορτάσουν;