Συνήθως, η Μητρόπολη των Κυθήρων δεν μας εκπλήσσει με τις αποφάσεις της ή με τις ανακοινώσεις που κατά καιρούς δημοσιεύει. Κρατά σταθερή στάση και βρίσκεται πάντα στην πρωτοκαθεδρία του συντηρητισμού, της οπισθοδρόμησης και της αναίτιας παρέμβασης σε θέματα που δεν ανήκουν στην αρμοδιότητά της. Έχει άποψη και επεμβαίνει σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας των Κυθηρίων, είτε πρόκειται για την παιδεία, την υγεία, τις παρελάσεις, ακόμα και … για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες!
Και αυτή την φορά δεν μας εξέπληξαν οι ενέργειές της. Δυστυχώς. Και αυτή την φορά αποφάσισε να πράξει όπως έπρατταν, ανά τους αιώνες, οι εκκλησιαστικές αρχές. Αποφάσισε να να ενεργήσει ιδιοτελώς, αδιαφορώντας για το ποίμνιό της, θεωρώντας τον εαυτό της ανώτερο και ιδιάζουσα περίπτωση. Τόσο ιδιάζουσα ώστε να διεκδικήσει περιουσιακά στοιχεία του Κυθηραϊκού λαού.
Οι ενέργειες της Μητρόπολης, για την διεκδίκηση των περιουσιακών στοιχείων των Ιερών Προσκυνημάτων, βάλλουν κατά του θεσμού της «Εγχωρίου Περιουσίας». Τα Κύθηρα είναι το μόνο νησί από τα Ιόνια στο οποίο συνεχίζει να ισχύει ο θεσμός της «Εγχωρίου Περιουσίας». Και η Μητρόπολη δείχνει να αδιαφορεί για τον θεσμό αυτό και τις συνέπειες της πράξης της.
Προφανώς, όταν πρόκειται για κινητή ή ακίνητη περιουσία, η Μητρόπολη Κυθήρων και γενικότερα η Εκκλησία, ξεχνά τα Χριστιανικά καλέσματα και τις διδαχές και λειτουργεί ως κοράκι. Προκειμένου να κατοχυρώσει δικαιώματα κυριαρχίας στην Κυθηραϊκή γη, είναι ικανή να ανασύρει από το συρτάρι της Βυζαντινά χρυσόβουλα, αποφάσεις του Προβλεπτή Βενιέρη ή Τούρκικα φιρμάνια. Αρκεί να επιτύχει τον σκοπό της. Ανάλογα παραδείγματα αλαζονικής και άπληστης συμπεριφοράς εκ μέρους της Εκκλησίας υπάρχουν αρκετά ανά την Ελληνική επικράτεια και τις ιστορικές καταγραφές. Σίγουρα σε αυτόν τον τομέα δεν είναι πρωτοπόροι, ούτε μας εκπλήσσουν με την συμπεριφορά τους.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να τονίσουμε ότι, μέχρι πρόσφατα, η Μητρόπολη δεν αρνήθηκε την χρηματοδότηση των έργων συντήρησης, των Ιερών Προσκυνημάτων, από τον προϋπολογισμό της Εγχωρίου Περιουσίας.
Περιμένουμε με αγωνία την αντίδραση του, κατά τα άλλα θέματα, πολυγραφότατου Δημάρχου, αλλά και των κληρικών που φροντίζουν να μας διδάξουν τον λόγο του Θεού.
Ο καθείς λοιπόν ας αναλάβει τις ευθύνες του.
Το πρόβλημα είναι στο νέο Προεδρικό Διάταγμα.Με την αλλαγή που έγινε ορίζει ότι σε περίπτωση διάλυσης της Εγχωρίου,τα προσκυνήματα θα πάνε στη διαχείριση του Δήμου(το παλαιότερο πρότεινε να πάνε στο Δήμο ή όπου έκρινε η επιτροπή της Εγχωρίου).Αν υπάρχει τότε Δήμος Κυθήρων.Αλλιώς πάνε στο Δήμο στον οποίο θα ανήκουν τα Κύθηρα.Αυτό το Διάταγμα ζητά να αλλάξει η Μητρόπολη και σε περίπτωση διάλυσης της Εγχωρίου να αποκτήσουν τα προσκυνήματα ιδιότητα ΝΠΔΔ.
Τα έξοδα συντήρησης τα αναλαμβάνει αυτός που έχει και τα έσοδα.Προφανώς.
Τώρα από εκεί και πέρα το πράγμα θα πάει δικαστικά και θα αποφασιστεί εκεί τι θα γίνει.
Εάν τα έσοδα των προσκυνημάτων είναι λιγότερα από τα έξοδα συντήρησης, χάρη κάνει στον κυθηραϊκό λαό η Μητρόπολη που τα θέλει. Εάν όχι, το επιχείρημα για τα έξοδα για την χρηματοδότηση των έργων συντήρησης των Ιερών Προσκυνημάτων από τον προϋπολογισμό της Εγχωρίου Περιουσίας δεν στέκει.
Κάποτε στα παλιά τα χρόνια κάπου στη Μακεδονία ένας πάπας έπεσε μέσα σε ένα πηγάδι. Τον άκουσε ένας χωρικός και έτρεξε να τον βοηθήσει. Σκύβει πάνω στο πηγάδι , απλώνει το χέρι του και λέει στον παπά – παπά δώσε μου το χέρι σου – εκείνος αντί να δώσει το χέρι του το έκρυβε μέσα στα ράσα του παρόλο που κινδύνευε . Ξανά ο χωρικός του ξαναφώναζε – παπά δώσε μου το χέρι σου- τα ιδία εκείνος. Ο καημένος ο χωρικός είχε απελπιστεί. Τότε έτυχε να πέρνα ένας συγχωριανός του Τι κάνεις εκεί του λέει? Να ο παπάς έχει πέσει μέσα και δεν μου δίνει το χέρι του για να τον βγάλω. Κάτσε να δεις πως θα βγει αμέσως .Απλώνει το χέρι του και λέει στον παπά – παπά πάρε το χέρι μου – Αμέσως ο παπάς αρπάζει και με τα δυο του χέρια το χέρι του συγχωριανού και έτσι τον τράβηξε πάνω. Εμβροτος ο καημένος ο χωρικός γυρίζει και λέει στον συγχωριανό του. Καλά εγώ τόση ώρα του φώναζα και δεν άπλωνε το χέρι του. Και απαντά ο παπάς δεν ξέρει τι είναι το ΔΩΣΕ αλλά το ΠΑΡΕ
Από τη συγκεκριμένη ανάρτηση κάααατι ίιιισως μου λείπει….
Διαβάζω:
«Και αυτή την φορά δεν μας εξέπληξαν οι ενέργειές της.»
«Και αυτή την φορά αποφάσισε να πράξει […]»
«Αποφάσισε να να ενεργήσει ιδιοτελώς […]»
«Οι ενέργειες της Μητρόπολης […] βάλλουν κατά […]»
Και από κάτω, εκεί που περιμένω να δω τι έκανε η Μητρόπολη, βλέπω τι γράφει η Εγχώριος για αυτό που έκανε η Μητρόπολη. Η οποία Εγχώριος αυτό που γράφει είναι οτι δεν ξέρει τι έκανε η Μητρόπολη…..
Δεν ξέρω, είναι κάποια αυτονόητη γνώση που πλανάται στο νησί και μου διαφεύγει;
(Έβαλα και τα μεγάλα μέσα και ρώτησα τον πατέρα μου αλλά ούτε αυτός με φώτισε ιδιαίτερα).
ΟΕΟΟ!!! Θα μας πει κάποιος ΤΙ ΣΤΟ ΚΑΛΟ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΕΚΑΝΕ η Μητρόπολη;
ΥΓ.1. Περισσότερα ανέκδοτα με παπάδες εδώ: http://www.humor.gr/index.php?option=com_content&view=category&id=77&layout=blog&Itemid=74
Ζητά να αλλάξει η τελευταία τροπολογία του νόμου η οποία ορίζει ότι σε περίπτωση διάλυσης της Εγχωρίου να πάνε τα προσκυνήματα υποχρεωτικά στον δήμο (Κυθήρων, αν υπάρχει, ή οποιονδήποτε άλλο δήμο στον οποίο θα ανήκουν τα Κύθηρα ή περιφέρεια). Αυτό πάνω κάτω.
@Αντρέα,
Δεν διάβασες καλά προφανώς. Τα πράγματα είναι όπως στα λέει ο παπα-Κώστας.
Στην 3η γραμμή της πρώτης παραγράφου, του κειμένου της επιτροπής, αναφέρει για την δικαστική διεκδίκηση των Ιερών Προσκυνημάτων, από την Μητρόπολη.
@Στέφανε,
θα ήθελα να κάνω κι εγώ χάρη στον κυθηραϊκό λαό και την επιτροπή και να τους απαλλάξω από κομμάτια γης που δεν τους προσφέρουν τίποτα. 10-20 στρεμματάκια με θέα στην θάλασσα μου αρκούν.
Παραμένει προφανώς και ένα άλλο ερώτημα, σχετικά με τον νόμο που πέρασε σχετικά με την πιθανή διάλυσης της εγχωρίου. Αυτό πέρασε στην ζούλα.
έτσι όπως το θέτεις ισχύει το 2ο σε αυτά που έγραψα.
Δεν γνωρίζω Στέφανε, που πηγαίνουν τα έσοδα των προσκυνημάτων.
Γνωρίζω όμως τι ξοδεύει η Εγχώριος για τα προσκυνήματα. Και δεν μιλάμε για το μακρύ παρελθόν, αλλά για πολύ πρόσφατα. Μια βόλτα στον διαδικτυακό χώρο της Διαύγειας, θα σου δώσει μια άποψη των εξόδων.
πού είναι το παράλογο να ξοδεύει για κάτι που της ανήκει; Έπρεπε η εκκλησία δηλαδή να πληρώνει την συντήρηση των προσκυνημάτων των οποίων τα έσοδα πηγαίνουν στην Εγχώριο;
Δεν διεκδικεί τα προσκυνήματα από την Εγχώριο.Σε περίπτωση διάλυσης της Εγχωρίου ζητάει να μην πάνε στο Δήμο.Πόσο πιο καθαρά να το γράψω;Αυτό που βγαίνει προς τα έξω ότι θέλει να τα πάρει από την Εγχώριο είναι για εντυπώσεις και μόνο.
Υπάρχει μια διευκόλυνση της διαδικασίας διάλυσης της Εγχωρίου αν δεν κάνω λάθος.Δεν είμαι σίγουρος όμως.
Αγαπητοί συνομιλητές,
σας προτείνω να μελετήσετε την «ιστορία» στον ιστότοπο της εγχωρίου περιουσίας και την παραπομπή στο 1799 έτος !! Παραθέτω στο τέλος ένα μικρό απόσπασμα για πρόγευση.
Το » νέο» Προεδρικό διάταγμα 5/2017 γράφει τα αυτονόητα καί δεν αλλάζει το παλιό Π.Δ. 272. Στη θέση των κοινοτήτων μπαίνει ο Δήμος Κυθήρων. Η περιουσία είναι των Κυθηρίων 217 χρόνια ούτε των Βενετών , ούτε των ευγενών ούτε της Ιεράς συνόδου….Των Κυθηρίων με οποιαδήποτε μορφή αυτοδιοίκησης και όχι ετεροδιοίκησης …
Ο νόμος για την εκλογή Επιτέλους νέας επιτροπής δεν πέρασε στη ζούλα και καθορίζει το διευρυμένο εκλεκτορικό σώμα Τίποτε άλλο δεν αλλάζει. Υπάρχει το απόσπασμα από την συνεδρίαση της Βουλής κατά την ψήφιση του που ο Υπουργός Εσωτερικών μιλάει για ένα λαικό θεσμό όπως η εγχώριος που χρειάζεται στήριξη κα ιισχυροποίηση. Μην καταντάτε την dragonera rossa Facebook !!!!!!!!
Παραθέτω το απόσπασμα : «Σχετικώς δε περί του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των Ιερών Προσκυνημάτων, πρέπει να γίνει μνεία στην ιδιότυπη τοπική «επανάσταση» που έλαβε χώρα στα Κύθηρα το 1799 και κατά την οποία ο απλός λαός αξίωσε από τους προύχοντες του νησιού, να καταλάβει τη διοίκηση των Μοναστηριών. Στα τέλη του έτους 1799 (28 Δεκεμβρίου) οι «προεστοί και κριτές» των Κυθήρων προσήλθαν στο γραφείο του δημοσίου νοταρίου του Μυλοποτάμου, κόμισαν απόφασή τους «κατά δικαίαν ζήτησιν του κοινού λαού» και με νοταριακή τους πράξη «απέδωσαν το μοναστήρι της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας και τον Ι.Ν. Αγίου Νικολάου στον Αυλέμωνα (καθώς και όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία τους) στους κατοίκους του νησιού με στόχο την ανάδειξη μιας κοινά αποδεκτής διοίκησης για κοινή χρήση και λατρεία». Παράλληλα αναγνώρισαν ότι το μοναστήρι της Μυρτιδιώτισσας ήταν ανέκαθεν κοινό απόκτημα όλων των κατοίκων, «εντούτοις η διοίκησή αυτού μονοπωλούνταν (σσ. μέχρι τότε) από τους ευγενείς». Συνεπώς, από το 1799 τουλάχιστον, δεν υπάρχει αναφορά, από την οποία να τεκμαίρεται ότι υπήρξε περίοδος αμιγούς διοίκησης του Προσκυνήματος της Μυρτιδιώτισσας από την τοπική Εκκλησία, αλλά πάντα η διοίκηση ασκούνταν από λαϊκούς, τους ευγενείς ή (μετά το 1799) από την επιτροπή διοίκησης και μάλιστα επαναστατικώ δικαίω .»
τα προσκυνήματα γενικώς είναι χώροι λατρείας. Λατρείας για τους πιστούς. Οποιασδήποτε πίστης. Και στους πιστούς πρέπει να ανήκουν. Δεν είναι λαϊκό αγαθό ούτε μουσεία. Ένα μουσουλμανικό τέμενος π.χ. στην Ξάνθη δεν είναι λογικό να ανήκει στο Δήμο ή στον λαό της Ξάνθης γενικότερα. Η επανάσταση το 1799 έγινε ακριβώς γιατί οι πιστοί στερούνταν τη δυνατότητα λατρείας σε αυτούς τους χώρους. Τους στερούσε αυτή την δυνατότητα όχι η Εκκλησία, γιατί δεν της ανήκαν τα προσκυνήματα, αλλά η άρχουσα τάξη του τόπου. Η επανάσταση (όπως την περιγράφει το απόσπασμα) έγινε από την εκκλησία, όχι ως νομικό πρόσωπο, αλλά ως αυτό που σημαίνει η λέξη.
Επί του πρακτικού του θέματος τώρα. Μέχρι στιγμής, όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω, δεν έχει δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα στην λατρεία με το υπάρχον καθεστώς. Αυτό που υποψιάζομαι, είναι ένας φόβος της Μητρόπολης για μια μελλοντική «αντιχριστιανική» διοίκηση που θα δημιουργούσε πρόβλημα στα προσκυνήματα. Πέραν του γεγονότος πως «αντιχριστιανική» θα μπορούσε να είναι και μια διοίκηση χριστιανών, έτσι όπως είναι το νησί μας, τουλάχιστον τώρα, δε νομίζω πως κάποιος εκλεγμένος θα μπορούσε να δημιουργήσει πρόβλημα. Μόνο η αισθητική του ίσως.
Είναι πράγματι πιθανό η ιδιοκτησία των μοναστηριών στο μέλλον (οικοδομήματα, χωράφια κτλ) να περάσει στον Δήμο Κυθήρων ή στον δήμο Πειραιώς ή Λακωνίας. Αλλά είναι άλλο τόσο πιθανό και τα μοναστήρια αυτά να πάψουν να είναι προσκυνήματα στο μέλλον. Η Ευρώπη είναι γεμάτη από εκκλησίες που δεν λειτουργούν πλέον και χρησιμοποιούνται για άλλους σκοπούς (εκθέσεις, συναυλίες κτλ). Όσο τα μοναστήρια είναι ζωντανά προσκυνήματα δεν βλέπω καμιά κοσμική εξουσία να θέλει ή να μπορεί να εκπαραθυρώσει την εκκλησία από την χρήση τους. Αντιθέτως βλέπω σοβαρά προβλήματα στο να αποδίδει η εκκλησία τον έλεγχο των μοναστηριών στην κοινωνία, αν αυτά πάψουν να χρησιμοποιούνται ως χώροι λατρείας. Για αυτό τον λόγο η γή και τα οικοδομήματα των μοναστηριών είναι σοφό και δίκαιο να ανήκουν σε θεσμικές αρχές πιο ευρείς από αυτήν της εκκλησίας, όποιες και αν είναι αυτές.
Οι φουγαροκέφαλοι πάντα ανά τους αιώνες των αιώνων είχαν, έχουν και θα συνεχίσουν να έχουν όσο τους αφήνουμε, την αυθάδεια και την αδηφαγία. Έμαθα φέτος για τη σχετική διαφοροποίηση του καθεστώτος ιδιοκτησίας του νησιού καθώς και για τα καμώματα (που δεν με εκπλήσσουν) της »εκκλησίας» σας.
¨Αλλες σκοπιμότητες υπάρχουν από την αλλαγή αυτού του καθεστώτος, μάλλον φοροελαφρύνσεις αλλού και είναι κάτι του στυλ δίνω-παίρνω. Κλασσικά δηλαδή εικονογραφημένα.