Η ΤΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
«The Danish Girl»
του Αλέκου Βενέρη

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmailrssrss

Άλλη μια ταινία που βασίζεται σε ένα αληθινό γεγονός. Πρόκειται για τη ζωή της Lile Elbe, της πρώτης transgender γυναίκας στην ανθρώπινη ιστορία. Η Lile Elbe, πριν γίνει γυναίκα, ήταν ο ζωγράφος Einar Wegener, παντρεμένος με την επίσης ζωγράφο Gerda Wegener. Ένα τυχαίο γεγονός ξυπνάει μέσα του έναν κρυμμένο εαυτό, ο οποίος από εκείνη τη στιγμή αγωνίζεται να έρθει στην επιφάνεια υποσκελίζοντας τον ως τότε Einar Wegener. Η σταδιακή μεταμόρφωση, όπως καταλαβαίνετε, έρχεται αντιμέτωπη με τη συντηρητικότητα της εποχής και κυρίως επηρεάζει τη σχέση του με τη γυναίκα του. Μια ιστορία με θέμα που έχει άμεση σχέση με το πάντα επίκαιρο και ευαίσθητο ζήτημα των δικαιωμάτων των διεμφυλικών προσώπων, αλλά και γενικότερα της αποδοχής της σεξουαλικής ταυτότητας του άλλου, συσκευασμένη σε δράμα εποχής. Με ένα δημοφιλές, λοιπόν, θέμα, που το συναντάς συχνά στα social media, πρωταγωνιστή τον οσκαρικό ηθοποιό Eddie Redmayne και καταπληκτική φωτογραφία (όπου οι πόλεις του Παρισιού και της Κοπεγχάγης της δεκαετίας του ’30 νομίζεις ότι είναι βγαλμένες από εξπρεσιονιστικούς πίνακες) έχει όλα τα συστατικά για να γίνει ένα συγκινητικό μελόδραμα εποχής.

2015-12-29-1451404098-7547215-thedanishgirl

Η ανάμειξη όμως των υλικών δε φέρνει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι πρωταγωνιστές κλαίνε συνέχεια αλλά στους θεατές το δάκρυ δεν έρχεται. Έχεις να κλάψεις για πολλούς λόγους: 1) Ο ήρωας νιώθει γυναίκα αλλά είναι γεννημένος ανατομικά άνδρας. 2) Όταν εκδηλώνει την αληθινή του φύση έρχεται αντιμέτωπος με την κοινωνική κατακραυγή και με διαβολικούς γιατρούς που θέλουν να το κλείσουν σε ψυχιατρείο. 3) Ο πρωταγωνιστής αγαπάει τη γυναίκα του αλλά πρέπει να την αφήσει. 4) Η Gerda χάνει τον άντρα της, επειδή αλλάζει φύλο, αλλά τον αγαπάει τόσο πολύ που δεν παύει να είναι δίπλα του. Είναι, τελικά, η τόση πληθώρα ‘‘δακρυγόνων αιτίων’’ που εμποδίζει την αληθινή συγκίνηση. Η ταινία ακολουθεί το μοτίβο και το σκηνικό μιας κλασικής ιστορίας αγάπης εποχής, το οποίο όμως γεμίζει και με πολλά άλλα ετερόκλητα στοιχεία, με αποτέλεσμα ο θεατής να χάνει τον προσανατολισμό του. Σε αυτή την περίπτωση η πραγματική ιστορία αποδεικνύεται συγκλονιστικότερη από την δραματοποίησή της.

Ο Eddie Redmayne δεν αποδεικνύεται το δυνατό χαρτί της ταινίας, αν και κάνει τα πάντα, είναι μάλιστα προτεινόμενος για Όσκαρ α΄ αντρικού ρόλου. Μεταμορφώνεται από άνδρα σε γυναίκα, παίζει με τις εκφράσεις του προσώπου του, αναπλάθει το σώμα του. Φαίνεται να έχει βάλει στοίχημα με τον εαυτό να υποδύεται ρόλους που απαιτούν την ολοκληρωτική μετάλλαξή του. Έτσι, λοιπόν, με κεκτημένη ταχύτητα από την περυσινή μεταμόρφωση στον παραπληγικό επιστήμονα Steven Hawking τώρα γίνεται transgender. Πέρυσι, πήρε το Όσκαρ, φέτος, αν και είναι και πάλι προτεινόμενος μάλλον στον απόηχο των περυσινών του κατορθωμάτων, αφήνει την αίσθηση μιας άψυχης επίδειξης ερμηνευτικών ικανοτήτων, μιας εσωστρεφούς, ατομικής πρόκλησης που έχει ο ίδιος θέσει στον εαυτό του. Αυτό που ίσως απομένει τελικά είναι η τέλεια αποτύπωση μιας αριστοκρατικής ατμόσφαιρας από τον Τοm Hooper, που είχε πάρει Όσκαρ σκηνοθεσίας με το «Λόγο του βασιλιά» και με αποδεδειγμένη τη δεξιοτεχνία του στις ταινίες εποχής. Οι ζωγραφικοί πίνακες των ηρώων της ταινίας αντιπαραβάλλονται γόνιμα με τα κάδρα του σκηνοθέτη.

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmailrssrss

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *